Sunday, August 9, 2009

susah payahku

aritu wat kueh karipap
jenuh jugak sorang2 menguli
tapi puas hati bile ibu cakap
"sedap, nanti bulan puasa buat lagi kat ibu ye.."

kat sini aku nak kongsi resepi yang tak seberapa ni
sekadar buat pengetahuan sesiapa yang tak tahu buat
actually senang je..
rajin ada, semua on....

bahan-bahan



kalau bleh, gune ikan mackerel instead of ikan sardin
lebih sedap rasenye
tapi sardin pun boleh je...




nak buat bahan inti senang je
(untuk 30 ketul karipap)

tumis lada kering yg diblender (cili boh)
tumis bawang putih dan bawang merah yang dikisar
letak serbuk kari satu sudu





tumis sampai pecah minyak
naik bau

masukkan kentang yang dah dipotong2 dadu kecil
(lebih kurang 5 biji)
masak sampai kentang empuk
garam 1 sudu kecil & ajinomoto sikit
then, masukkan sardin yang dah dihancurkan tadi
setel..




cara nak wat kulit/pastri

tepung gandum 3 cawan
marjerin 3-4 sudu besar
garam 2 cubit yang dicampur ngan air panas 1 1/2 cawan




uli sampai rasa dh lembut
(~15min)
setel

pastu wat karipap cam biasa
macam aku
suke kelim sendiri
malas pakai acuan sebab lambat

ini hasilnya



sila abaikan warna yang tak sekata
sebabnya
sambil menggorang sibuk bergayut ngan mak, hubby

yang penting...


SEDAP!!!!

cubelah baru tahu...

;D

5 comments:

Mrs. Wifey said...

nampak mcm best, tgk recipe nmpak mudah. wajib cuba lepas ni.

thanks share resepi!.

intan zura said...

mrs.wifey: welcome2.. ;D

Anonymous said...

nmpk cam sedap je
tp xpandai nak kelim karipap
acuan pun xde
camne tu?

puterikurekure said...

ewahhh!!!
nyam2!!!

intan zura said...

anonymous: beli je acuan, tak pun try keli, senang je

puterikure2: nyum2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...