Thursday, September 10, 2009

jangan putus asa!!

sekarang dah lewat malam sebenarnya
aku baru balik dari buka kat grand blue wave, shah alam
dalam kul 10 lebih tadi sampai
so skrg belum tido
sebab tgh tunggu mesin siap basuh baju

aku suke basuh baju malam2
pagi esok leh terus sidai

ok, nak citer sikit tentang buke tadi
rasenye bufet kat hotel bluewave ni rm100++..

tapi mmg la best buke kat sini
tenang, makanan banyak sgt
sentiasa refill
waiter pun cepat je ambik pinggan tak gune

pasang pulak lagu raya yg top2
mmg seronok
decoration pun dah macam nak raya
so bile buka kat sini
mood raya bertambah
cehh....

aku duduk semeja dgn member hubby dr perodua dgn familynye (with 2 kids)
dan dalam meja yg sama, ada lebih kurang 4 org lagi staff dari company yg belanja kami

so, kawan hubby, Encik F, berbual ngan sorg laki ni, Mr.x
sdg mereka berbual, Mr .x menyentuh soal anak2 Encik F

mr.x: bape umur anak?
mr.f: 2 tahun, 4 tahun..... anak umur bape?
mr.x: saya takde anak lagi... belum rezeki.. sambil tunduk mencuit makanan dan mngukir senyuman

bukan aku sengaja mencuri dengar
bukan juga aku cerita disini utk mengaibkan

dari mula aku duduk situ
aku dpat rasa betapa lelaki itu amat menyukai kanak2
dari raut wajah nya yg sangat lembut itu
aku tahu, dia rindukan keriangan seorang anak

tiba-tiba aku tersentuh ketika itu
dari mula ketika aku perhatikan mr.x melihat anak2 encik F
aku dpt rasa yg dia kepingin anak...
tepat tekaanku...

aku pasti dia sudah lama berkahwin
usianya pasti sudah lewat 30an
dapat aku lihat dari warna rambut yg sudah mula bewarna putih...

aku terus emo sekejap
terus tak lalu makan
(padahal, yg sebenarnya perut dah penuh..hihi)
aku emo kerana raut wajah mr.x yg sgt innocent itu
ahh... susah betul bile mudah kasihankan org ni
yes.. its my weakness
mudah sgt kasihankan org
tgk muka org yg menyedihkan dah bole menangis


dalam dunia ini...
mmg ramai yang kaya
sudahla kaya, cantik pula
dapat pula yg lebih kaya..
bertambah2 la kaya...

tapi ada juga yg papa kedana
miskin malah berpenyakit pula
wajah pula tidak comel..

tapi Allah itu maha adil...
tidak akan diuji hambanya yg tidak mampu menanggungnya

kita sering mengeluh dengan kekurangan diri
kita sering merasakan kenapa kita yg dipilih utk ujian ini
kita sering putus asa sebelum kita bangkit semula..

yang sebenarnya
kita lupa.. kita lupa yang..
perhitungan sebenar ialah di akhirat kelak...

Syekih Ibn Athai’llah Al-Sakandari dalam Kitab Hikam pesan, “Janganlah kelewatan masa pemberian Tuhan kepadamu, padahal engkau bersungguh-sungguh dalam berdoa menyebabkan putus harapan, sebab Allah telah menjamin akan menerima semua doa dalam bentuk apa yang dia kehendaki untukmu, bukan menurut kehendakmu, dan pada waktu yang ditentukanNya dan bukan pada waktu yang engkau tentukan.”
-aku petik dari sebuah blog yg aku gemari

yang buruk bagi kita, mungkin adalah yang baik pada Dia..
redha la dgn ujianNya....


16 comments:

Mohd Hafizd said...

hmmm..bestnyer kan..tp lme2 bosan gak.hihi..contractor slalu bnjer dah..rezeki2.

budak2 sgt tenang kan kalo tgk..tmbh2 klo yg lincahhh

insyaAllah..berkat doa bln posa, intan n husbnd akn dpt cahaya mata cepat2..amin

p/s: sorry psal komen blog sye yer..

en_me said...

bibik! hangkat jemorannn.. ujan nak turunnn.. ekeke, salamm ramadhan akak intan tewwww

~wAniE~ said...

laaa akk buka kat c 2 ke????hehe....

intan izani said...

mhafizd: amin........

en_me: salam ramadhan jue

wanie: nape wanie??? adekah anda di situ jua?

mrs.miera ^__^ said...

ala.. kite pon nak emo boley?! hihihi

Mommy Wannabe said...

setuju dgn awak. pasti ada hikmah atas segala yang dah ditentukan oleh Allah.

sri ayu said...

terkejut buka blog ni da byk updet
lama tak jenguk

puterikurekure said...

intan, bluewave berbuka dah sedap eh? 4 tahun lepas, kat situ makan cam hampeh gak aaa...hehehe.

yang, rezeki anak ni memang tak boleh dijangka. cam sorang ofismate kite, 5 tahun kawen, berusaha masih tak dapat anak. kawan keje alang, kawen 10 tahun baruuuu dapat anak ok. yang penting, kesabaran memang membuahkan hasil. intan takmo pikir sangat pasal anak ye. org kata, lagi kite fikir, lagi susah nak dapat. so, intan wat dunno je. aiitt!

Gadis.alaMaya said...

allah menguji hambanya, kenapa ramai yg melahirkan anak luar nikah ttp hambanya yang memerlukan anak hasil perkahwinan juga masih ramai? sama2 la kte tunduk dan bersyukur ata kurniaannya :)

mizzyN said...

stuju! stuju! semua tu rezeki.

intan izani said...

ms miera: jgn..jgn... jgn x emo.. ;)

mommy..: betul tu...

sri ayu: iye ke... dtg la selalu ye..

intan izani said...

intan: kite ok je wak.. kite dah semakin kuat mudah2an

gadisam: mudah2an..alhamdulillah

mizzyn: ;)

nasaoji said...

bila kt sentiasa ingt Dia, kt d duga, dgn izin Dia, dugaan itu, senang kt tempuhnya... :)

-| auM Chak |- said...

ada hikmah d sebalik penantian yg penuh dgn 1001 kesabaran...

permulaan adalah pahit....akhirnya adalah manis....

insylh.....

intan izani said...

eimy: mudah2an ada manis di menanti ;)

intan izani said...

eimy: mudah2an ada manis di menanti ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...