Saturday, January 23, 2010

demonstrasi mahasiswa depan sogo pagi tadi


berani betul budak2 ni
bawak sepanduk
melaung2kan apentah
antara few words yg aku dgr
'jahanam! jahanam!'
kami mahasiswa...
bla bla bla
polis dtg tarik sepanduk
diorg tetap bertegas
ada yg cuba tunjuk berani
in the end 3/4 org kene cekup
aku sebenarnye tak faham ape isunya ni

aku tahu ni mesti pertubuhan islamik
tgk dari budak2nye dan pakaian budak pempuan
alahai..
sebelum nak tolong org,nak tunjuk berani
ape kata adik2 fikir diri sendiri dan mak ayah dulu?
aku tahu niat mereka murni
tapi itu bukan caranya

kalau kene buang kolej?
kalau kene buang u?
kalau biasiswa/ptptn kene sekat?
sape yg susah?

tak pasal2 sesak jalan depan sogo tadi
utk adik2 mahasiswa lain
jgn berani2 buat mcm tu...



first time aku tgk benda camni
yang mana pak polisi meninggikan suara
dan menarik kasar beberapa org pelajar
so... aku n hubby jakun disitu...
tapi ada puluhan org jugak dok mengambil gambar..

'berfikirlah matang sebelum bertindak'
 

14 comments:

joegrimjow said...

kene tgok dieorg buat demo pasal ape
klu nak galakkan gay ke lesbian, memang kene marah
tp klu ketelusan pentadbiran ke apa
bagu what

bukan nak menyokong
tp itu kebebsan bersuara yg ada pada perlembagaan

demo ni bagus sbenarnya
slagi benda baik ataupun teguran
slagi tu baik

klu kat cni
buat demo bese je
kutuk2 pemimpin xde la kena tangkap
baru pemimpin berhati2 nak memimpin

saya dulu xsuka org demo
skrg rasa ada benda positif nak di tunjukkan
susah kan nak ubah pemikiran
xpe
nanti2 akan paham

joegrimjow said...

wakaka
cakap macam ahli politik
i hate segala benda yang dikaitkan dengan politik
ada benda yang lagi hebat dari politik

ilmu

joegrimjow said...

sja buat iklan
lose weight now
ask me how
lalala~

Miss Ekin said...

alaa diorg nie mmg golongan berani mati punye. diorang da xkesah benda alah tu.. terlalu obses ngn satu2 issue..

F I T said...

diorang mogok pasal pe? demokrasi? tak dengar apa2 pun pasal ni..

Ninie Fairuz said...

ada cara yang lebih baik dan beretika untuk sampaikan mesej kita, kurang berkenan demo2 nih.. lebih banyak buruk dari baiknya..

fashah84 said...

nape x de dalam berita ek?

Liza said...

demo pasal ape ek, maybe ada basis kot

Pocket said...

pastinya ada sebab,
n pastinya sebab itu penting sangat bagi mereka,
tapi tak semesti dipahami kita,
pasal kita bukan student lg:D
hahahahah

kan ker orang yg gi universiti ni patutnya org pandai pandai, kalau tak penting takkan diorang nak gi buang masa dpan sogo buat kontroversi gitu kan:D

ezzati said...

bgs gak kengkadang buat demo utk bg sedar org tertentu or benda2 tertentu..asal tak membahayakan orang sudah..

~wAniE~ said...

waaahhhh gile xcited
kdg2 dorg wat cm ne ade la sbb nyer..
sbb x puas hati or ape...

Kalam Nadi Kota said...

Mahasiswa bukan org bodoh .mereka tahu apa yang mereka buat.Demo bukan jalan pertama.tapi jalan ke sepuluh setelah 9 jalan dilalui.carilah maklumat sikit jangan pakai hentam aje.

Lihat lah isu PPSMI,setelah pertemuan demi pertemuan,memo dan macm2 cara di buat,baru lah mrk demo.yg pimpin demo tu pun bukan org bodoh,A.samad said dan pejuang pejuang bahasa.Lepas demo,krjaan yg dulunya pekak,baru bukak telinga.

Demo ada diseluruh dunia.Yg gerakkan demo semua kalangan pemimpin terkenal.Org bodoh tak mampu nak gerakan demo.

sukiminna said...

bismillah..salam sume.nak kongsi pendapat saja, harap maaf kalau tersalah minta tegur secara baik..

demo kalau betul caranya dibenarkan..tapi should not be the first choice. lepas da guna cara lain tapi tak mampu juga, baru lah buat demo secara aman.

rasanya ia hak asasi. dulu time sebelum merdeka pun ada jugak demonstrasi ni.cth: demonstrasi menentang penubuhan Malayan Union.

Tapi pelajar Malaysia kena ingat sebab kita sume telah tandatangan AUKU. Dalam seksyen 7(1) ada cakap:
Melarang pelajar atau pertubuhan pelajar daripada memanggil berhimpun atau mengorganisasikan perhimpunan seramai lebih dari lima orang tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran bertulis dari Naib Canselor atau wakilnya.

sebab tu ramai pemimpin pelajar yang cuba nak bantah try dapatkan semula hak pelajar tu...Tapi smpai la ni masih belum mansuh lagi.so semua pelajar masih tertakluk dalam peraturan tersebut ler. nak xnk kene le ikut..dah sain.so klu wat demo, kena warning tapi xmo surai jugak mmg kena angkut ler jawabnya.kecuali ada kebenaran dari Naib canselor..tapi korang agak naib canselor kasi ke kebenaran?mmg susah punyala nak dapat.

kalau kat luar negara mgkn lain cerita kot.canselor dorang lebih open ttg isu demo2 ni.sbb xde auku2 ni.

Tapi isu yang demo kat depan sogo ini aku tak tahu lah pulak berkenaan apa..

yup..itu sahaja pandangan dari aku yang tak berapa pandai ni..tolong jangan kecam aku ya. aku cuma share pendapat aku..peace!
wassalam

shahdiana said...

wah..panjang lebar komen kat sini...yana pun rasa diorang ada alasan yang kukuh tu,,mesti tahap kepuasan hati dah pegi maksimum tu jadi cenggitu..tapi yana takut bab2 demo ni..kang tak psai2 dok tido dalam lokap...heheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...