Saturday, July 3, 2010

peminta sedekah merata-rata

*pic: google*

kalau kita g mana-mana pun
selalu kelibat org yg minta sedekah ni ada
minta sedekah atas nama sekolah, rumah anak yatim 
mcm2 lagi lah
belum lagi yg minta sedekah tgh-tgh pasar malam

kdg-kdg taknak derma kesian
terutama kalau budak-budak yg minta
baru-baru ni masa g sogo
ada sorg makcik minta
atas nama rumah anak yatim kat perak
bile tgk alamat tu
alahai tempat tu punyelah terpencil

tak tahu la betul ke tak org tu
mungkin jugak betul
tapi masalahnya, kalau kita derma pada org yg jahat
kan dah tak best tu
baik kita derma kat masjid atau g sendiri rumah anak yatim

bile kitorg tak layan makcik tu
ada pulak brother kat belakang bagi rm15
banyak tu, mungkin die kesian kat makcik tu
tp bile aku tgk makcik tu mcm ada tak kene

entahla, aku kdg2 derma jugak kt budak-budak
sebab kesian, kdg2 bagi la rm1 tak pun rm2
tapi biasenye malas nak bg, sbb aku selalu dgr
org yg minta sedekh ni, adakalanya ramai yg lebih kaya
dari org noral cam kita
sebb duit harian lg byk dr org lain..

tapi aku paling tak tahan
kalau org normal yg pimpin org buta minta derma
org yg normal tu tak bole keje ke cari duit jaga yg cacat tu?
takkan selamanya nak meminta je kan..
pelik tul aku... mcm2 dunia ni....

kdg-kdg peminta sedekah ni merimaskan jugak
kalau nak kemana-mana ramai sgt peminta sedekah
kesian-kesian jugak, tapi kalau da ramai sgt
rimas pun ada.
apa pendapat korang?

2 comments:

zaza said...

btol jgk tu kak..
ari tu zaza pegi kelantan, turun je kb terus kena serbu ngan budak2 minta sedekah..

dh kesian nk hulur la jgk, tp pakcik2 teksi kt situ ckp jgn bg sbb nnt lg ramai yg serbu minta sedekah ngan zaza... terus xjd..

pakcik tu ckp lg, budak2 ni keje dgn org.. mksdnya hasil kutipan tu kasi kat bos diorg... hmmm..

myz ramz said...

sorry...aku mmg x bagi...dlm erti kata lain mmg tamo bagi la...sbb bila dh start bg 1...nnt ada pulak yg lain akan dtg mintak...nak2 kalau kat kedai makan...hadoi la...dari mane dtg aku pon x tau la...dh dapat sorg nnt ada lg 2,3 org dtg...camner nk bagi tu...?elok2 rasa kesian terus rasa menyampah...free2 je dpt dosa kering...huhuhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...