Wednesday, February 23, 2011

tips buat telur separuh masak


selalu kalau nak buat telur separuh masak ni, hilang perhitungan. eceh. selalu ter overcook atau terlembik sgt. so, ini cara yg betul supaya lepas ni telur separuh masak sentiasa jadi. supaya lepas ni hubs tak perlu membebel cakap 'lembiknya' lagi..

 rebus air sampai betul-betul mendidih, berbuih dan berasap

 matikan api, masuk telur yg dah dicuci

 set jam exactly 10 mins.. exactly tau. ini bukan jam tapi mesin basuh sebab kat dapur takde jam. so sambil basuh baju bole tgk minitnye disitu. ;p

 after 10mins, rendam air dgn air sejuk 

 dan taraaa... jadi kan. always jadi kalau buat mcm ni. tapi mungkin lebih baik tutup periuk masa masukkan telur tu. i terlupe tutup.

ada pulak unnecessary shadow. i lah tu.. siap dihidang utk suami.suami je sebab i tak suke. ;)

thanx kak hana utk tips ni.

17 comments:

shima said...

bgs bgs ni..nnt nk cuba la..skrg ni wat telo sparuh msk guna yg bekas kaler kuning putih tu....kdg tak ngam ngak..keras yg kuning nya....

intan izani said...

shima,
tulah kdg2 terkeras kdg2 terlembik kan.

Cik Wanie Ghani said...

tq for sharing dear,
sbb sebelum2 nie pun wanie slalu buat mesti overcook,
huhuhuhu...

nie dah ada,
bolelah cuba nanti

@}--niEra-- said...

sy pun dok guna yg bekas kuning tu jer. =)
thanks for info

suraiya sofia said...

sedapnya...yum3

Irtiyah said...

Salam

memula tengok mesin basuh tu... fuhyoo canggihnya dapur dia. Hehe.. siap ada turbo turbo tu... hehe

black_mel said...

wah..kreatifnya..set guna mesin basuh..haha...

shah-kayrul said...

singgah kembali & follow...

salam perkenalan..

tips yang berguna...suami kayrul suka telur mcm nie tapi tak reti nak buat..huhuhuhu...

lepas nie boleh la tunjukkan skill buat mcm nie

taliff said...

Ahakz! Nice Tips Nih! suka telur separuh masak..keh keh keh

ummuam said...

TQ. Jadi pun. selama ni saya juga mengalami masalah yang sama, kini tidak lagi. yum yum yum

jedi said...

aku buat main belasah je....hhahaha..

xpenah set time pun...

Nazuren said...

kne ltk telur dlm air sejuk brape minit?

Anonymous said...

tq

Anonymous said...

Thanks , amat2 berguna tips ni . :)

Anonymous said...

info yg TAK BOLEH digunapakai....saya ikut tiap step yg diarahkan tapi telo menjadi KERAS....

Anonymous said...

10 minit tu lama sangat kak oii! dah jd telur rebus tu

MZ Farhan said...

`10 minit tu just rendam jela matikan api..bace betol2 len kali..i wat jadi je..btw thx for the tips kak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...