Thursday, May 26, 2011

Resepi Begedil


i sgt suke makan anything yg berasaskan kentang. kentang masak kicap, sambal ke and so, begedil is one of them. tapi kentang lenyek kfc tu, i kureng, kenapa pun tak tahu. so, hari ni, i nak share resepi buat begedil. 

buat begedil ni mudah aje, tapi remeh sikit. tapi kalau nak makan ramai-ramai takde hal nak buat, sbb kat kedai mahal. sometimes, seketul rm1. normally 50sen.


1. kentang dibuang kulit, dibelah 4 atau 6 direbus. (goreng pun boleh). sampai empuk.bile sejuk, dilenyek sampai betul-betul hancur.
2. masukkan daun sup, bawang goreng dan garam. itu basic, ada tu je pun dah cukup sedap. tapi nak lagi sedap, boleh tambah, daging atau ayam yg dicincang halus. rebus atau goreng dulu daging/ayam tu.
3. masukkan kuning telur dalam kentang tadi, gaul rata dengan semua bahan tadi. bg tak bersepai masa goreng.
4. buat bentuk bulat leper, kecik ke besar ikut selera. padatkan.
5. sebelum goreng, celup dalam putih telur. then goreng, tak payah lama-lama sbb dah masak dah kentang nye.

selamat mencuba!

5 comments:

cik EPAL said...

nampak sedap :)

intan izani said...

cik epal,
rasa lagilah sedap. ;)

Azreen Zunairah said...

sedapnya nampak..rasa nak dtg umah akak skang..huhuhu

sarah mohamad said...

sedap nyaaaa. nak tryyyy! hiks

pyejal said...

gemar menamakan makanan ini "BERDEGIL" hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...